Concluded projects

DISSERTATIONS

  • Renata F. M. Batista. O uso de abordagens histórica-investigativa na reelaboração de roteiros da Experimentoteca do CDCC-USP. [The use of historical-investigative approach in redesigning guides of the Experimentoteca of CDCC-USP] 2018. Doctor’s Degree in Physics, IFSC-USP, CAPES, under the supervision of Cibelle Celestino Silva. [PDF]
  • Filipe Faria Berçot. História da biologia e natureza da ciência na formação inicial de professores: uma sequência didática sobre reprodução animal no século XVIII nos estudos de Charles Bonnet e Abraham Trembley. [History of biology and nature of science in preservice teacher training: a teaching and learning sequence on animal reproduction in the Eighteenth century in the studies of Charles Bonnet and Abraham Trembley.] 2018. Doctor’s Degree in Biological Sciences, IB-USP, CAPES, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes. [PDF]
  • João Paulo Di Monaco Durbano. O desenvolvimento do conceito de crossing-over (1915-1935): uma contribuição histórica para o ensino de genética. [The development of the crossing-over concept (1915-1935): a historical contribution to the genetic teaching] 2017. Doctor’s Degree in Biologia Comparada, FFCLRP-USP, CAPES, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. [PDF]
  • Ana Fausta Borghetti. Moinhos dágua no sul do Brasil entre o final do século XIX e início do século XX: tradições, máquinas e ferramentas. [Water mills in the south of Brazil between the end of the 19th century and early 20th century: traditions, machines and tools.] 2016. Doctor’s Degree in History and Epistemology of Science (Universidad Nacional de Tres de Febrero), under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso. [PDF]
  • Gerda Maisa Jensen. Charles Darwin e os peixes elétricos: história e natureza da ciência no ensino de ciências na Educação de Jovens e Adultos. [Charles Darwin and the Electric Fish: History and Nature of Science in Science Education in Youth and Adult Education] 2016. Doctor’s Degree in Biological Sciences, IB-USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes. [PDF]
  • Cintia Graziela Santos. Da teoria sintética da evolução à síntese estendida: o papel da plasticidade fenotípica. [From the modern synthesis to the extended synthesis: the role of phenotypic plasticity] 2015. Doctor’s Degree in Biologia Comparada, FFCLRP-USP, CAPES, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. [PDF]
  • Miler Rodrigo Pereira. História da Ciência no ensino médio: experimentos de Lazzaro Spallanzani sobre reprodução animal. [History of Science in high school: experiments of Lazzaro Spallanzani on animal reproduction] 2014. Doctor’s Degree in Biological Sciences, IB-USP, CAPES, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes. [PDF]
  • Pedro Donizete Colombo Junior. Inovações curriculares em ensino de física moderna: investigando uma parceria entre professores e um centro de ciências. [Curricular innovations in teaching modern physics: investigating a partnership between teachers and science center] 2014. Doctor’s Degree in Science Education, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva. [PDF]
  • Breno Arsioli Moura. Formação crítico-transformadora de professores: uma proposta a partir da história da ciência. [Critical and transformative education of physics teachers: a proposal from the history of science] 2012. Doctor’s Degree in Science Education, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva. [PDF]
  • Viviane Arruda do Carmo. Episódios da história da biologia e o ensino da ciência: as contribuições de Alfred Russel Wallace. [Episodes of the history of biology and science teaching: Alfred Russel Wallaces contributions] 2011. Doctor’s Degree in Education, USP, under the co-supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. [PDF]
  • Simone Rocha. Eugenia no Brasil: análise do discurso científico no Boletim de Eugenia: 1929-1933. [Eugenics in Brazil: analysis of scientific discourse in the Eugenics Bullitin: 1929-1933] 2010. Doctor’s Degree in History of Science, PUC-SP, CAPES, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. [PDF]
  • César Valmor Machado Lopes. Modelos atômicos no início do século XX: da física clássica à introdução da teoria quântica. [Atomic models in early 20th century: from classical physics to the introduction of quantum theory] 2009. Doctor’s Degree in History of Science, PUC-SP, CAPES, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. [PDF]
  • Silvia Calbo Aroca. Ensino de física solar em um espaço não formal de educação. [Teaching solar physics in an informal educational space] 2009. Doctor’s Degree in Physics, USP, CAPES, under the supervision of Cibelle Celestino Silva. [PDF]
  • Thaís Cyrino de Mello Forato. A natureza da ciência como saber escolar: um estudo de caso a partir da história da luzMots-clés en portugais ensino de ciências. [The nature of science as a scholar knowledge: a case study from the history of light] 2009. Doctor’s Degree in Education, USP, FAPESP, under the co-supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Waldir Stefano. Os estudos experimentais de Herbert Spencer Jennings com protozoários (1908-1912): aspectos evolutivos e genéticos. [The experimental studies of Herbert Spencer Jennings with protozoa (1908-1912): evolutionary and genetic features] 2009. Doctor’s Degree in History of Science, PUC-SP, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. [PDF]
  • Ana Paula Oliveira Pereira de Morais Brito. Os estudos de Thomas Hunt Morgan sobre determinação de sexo (1900-1914): herança citoplasmática, cromossômica e outras possibilidades. [Thomas Hunt Morgan’s studies about the determination of sex (1900-1914): cytoplasmic and chromosomal  heritage and other possibilities.] 2008. Doctor’s Degree in History of Science, PUC-SP, CAPES, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. [PDF]
  • Ana Paula Bispo da Silva. O desenvolvimento das mecânicas não-euclidianas no século XIX. [The development of non-Euclidean mechanics during 19th century]  2006. Doctor’s Degree in Physics, UNICAMP, CAPES, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Juliana Mesquita Hidalgo Ferreira. As influências celestes e a Revolução Científica: a astrologia em debate na Inglaterra do século XVII. [Celestial influences and the Scientific Revolution: astrology under discussion in seventeenth century England] 2005. Doctor’s Degree in Philosophy, PUC-SP, FAPESP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Cibelle Celestino Silva. Da força ao tensor: evolução do conceito físico e da representação matemática do campo eletromagnético. [From force to tensor: evolution in the physical concept and mathematical representation of the electromagnetic field.] 2002. Doctor’s Degree in Physics, UNICAMP, FAPESP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. A Teoria Cromossômica da Herança: Proposta, Fundamentação, Crítica e Aceitação. [The chromosome theory of inheritance : proposal, foundation, cristicism and acceptance] 1997. Doctor’s Degree in Genetics and Molecular Biology, UNICAMP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Anna Carolina Krebs Pereira Regner. A Natureza Teleológica do Princípio Darwiniano de Seleção Natural: A Articulação do Metafísico e do Epistemológico Na Origem das Espécies. [The Teleological Nature of the Darwinian Principle of Natural Selection: the Articulation of the Metaphysical and Epistemological Dimensions of the Origin of Species]  1995. Doctor’s Degree in Education, UFRGS, under the co-supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Luzia Aurélia Castañeda. As Idéias Pré-Mendelianas de Herança e Sua Influência Na Teoria de Evolução de Darwin. [The Pre-Mendelian Ideas of Heritage and its Influence in Darwin’s Theory of Evolution ] 1992. Doctor’s Degree in Genetics and Molecular Biology, UNICAMP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]

Topo ↑

THESIS

  • Ana Paula Oliveira Pereira de Morais Brito. Nettie Maria Stevens e suas contribuições para a teoria cromossômica da hereditariedade: estudos sobre a determinação de sexo. [Nettie Maria Stevens and her contributions to chromosomal and heredity theory: studies on the determination of sex.] 2004. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, CNPq, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Nury Isabel Jurado Herrera. A dinâmica do universo: Sir Arthur Eddington e as cosmologias relativísticas. [The dynamics of the universe: Sir Arthur Eddington and relativistic cosmologies.] 2002. Master’s Degree in Physics, UNICAMP, CAPES, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Waldir Stefano. Octavio Domingues e a eugenia no Brasil: uma perspectiva ‘mendeliana’. [Octavio Domingues and eugenics in Brazil: a ‘mendelian’ perspective]  2001. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Marília Nunes Arêtes. Humboldt e a geografia das plantas. [Humboldt and the geography of plants] 2001. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Maria Helena Oliveira Lopes. A retrogradação dos planetas e suas explicações: os orbes dos planetas e seus movimentos, da Antigüidade a Copérnico. [The retrogradation of planets and its explanations: the planets orbs e its movements, from Antiquity to Copernicus.]  2001. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins.
  • Juliana Mesquita Hidalgo Ferreira. Estudando o invisível: William Crookes e a nova força. [Studying the invisible: William Crookes and the new force.]  2001. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, FAPESP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins.
  • César Rey Xavier. Encontros e permutas entre dois pensadores: um estudo sobre as correspondências entre Wolfgang Pauli e Carl Gustav Jung. [Meetings and exchanges between two thinkers: a study on the correspondences between Wolfgang Pauli and Carl Gustav Jung] 2001. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, CAPES, under the supervision of Roberto de Andrade Martins.
  • Ana Célia da Costa Loreto. Os critérios de aceitabilidade geométrica e a representação de curvas em La Géometrie de René Descartes. [The geometric acceptability criteria and the representation of curves in René Descartes’ La Géometrie] 2001. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Adalgisa Botelho da Costa. O Reportorio dos Tempos de André do Avelar e a astrologia em Portugal no século XVI. [André do Avelar’s Time’s Repertoire and the astrology in 16th century Portugal] 2001. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Walmir Thomazi Cardoso. Conceitos e fontes do Tratado da Esfera em forma de diálogo atraibuído a João de Castro. [Concepts and sources of the Treatise on the Sphere in dialogue form attributed to João de Castro]  2000. Master’s Degree in History of Science, PUC-SP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins.
  • Aristides Castignani. Sadi Carnot e o desenvolvimento inicial da termodinâmica clássica. [Sadi Carnot and the initial development of classical thermodynamics]  1999, PUC-SP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Cibelle Celestino Silva. A Teoria das Cores de Newton: Um Estudo Crítico do Livro I do Opticks. [Newton’s Theory of Colors: a Critical Study of Opticks Book I] 1996. Master’s Degree in Physics, UNICAMP, CAPES, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Manuel Messias Ferreira Júnior. Aspecto Visual de Objetos Condensados Em Rotação Na Teoria da Relatividade Geral. [Visual Aspect of Condensed Objetcs in Rotation in the General Theory of Relativity ] 1995. Master’s Degree in Physics, UNICAMP, CAPES, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Lilian Al-Chueyr Pereira Martins. A Teoria da Progressão dos Animais de Lamarck. [Lamarck’s Theory of Progression of Animals] 1993. Master’s Degree in Genetics and Molecular Biology, UNICAMP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Silvia Petean. O Problema da Relação Massa-Energia Potencial Para Interações Eletromagnéticas. [The Problem of Mass and Potential Energy Relations for Electromagnetic Interactions.] 1991. Master’s Degree in Physics, UNICAMP, CAPES, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Karina Maria Olbrich dos Santos. O Desenvolvimento Histórico da Ciência da Nutrição Em Relação Ao de Outras Ciências. [The Historical Development of the Science of Nutrition in Relation to Other Sciences] 1990. Master’s Degree in Food Science, UNICAMP, CNPq, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Cícero Romão Rezende Araújo. Ciência e Interesse Na Cosmogonia de Descartes. [Science and Interest in Descartes’ Cosmogony] 1989. Master’s Degree in Philosophy, UNICAMP, CNPq, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Bartholomeu Machado Nogueira Amaral. As Equações Fundamentais da Dinâmica Relativística de Meios Elásticos. [The Fundamental Equations of Relativistic Dynamics in Elastic Media] 1987. Master’s Degree in Physics, UNICAMP, CAPES, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]
  • Antonio César da Silva. Transformações Entre Regiões Minkowskianas Separadas Por Um Capacitor Gravitacional. [Transformations between Minkowskians Regions Separated by a Gravitional Capacitor ]  1987. Master’s Degree in Physics, UNICAMP, CAPES, under the supervision of Roberto de Andrade Martins. [PDF]

Topo ↑

Undergraduate Thesis,

  • Ana Paula Carneiro Santana. Questão de gênero e um esboço biográfico sobre as contribuições de Marta Vannucci para a Ciência. [Question of gender and a biographical sketch about Marta Vannucci’s contributions to Science] 2021. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Aurélio Bianco Pena. Da comunicação à informação: quando a prática ofuscou a teoria. [From communication to information: when practice overshadows theory] 2020. Undergraduate Thesis, Physics, USP, CNPq, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Arthur Couto Rosa Dutra de Oliveira. Justificativas para o sucesso da matemática na descrição da natureza como demanda epistemológica no ensino de física. [Justifications to the successes of mathematics in the description of nature as epistemological demand in physical teaching] 2020. Undergraduate Thesis, Physics, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Pedro de Barros Vidal. Deslocamentos na distinção das teorias evolutivas de Lamarck e Darwin após uma disciplina de leitura de textos clássicos. [Displacements in the distinction between Lamarck’s and Darwin’s evoluitonary theories after a discipline of classical texts reading] 2020. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Flávia Crivelari Fassis. A iconografia das paixões em Charles Le Brun: relações entre arte e ciência no século XVII. [The iconography of passions in Charles Le Brun: relations between art and science in the 17th century] 2019. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, FFCLRP, USP, FAPESP, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Pedro Espindola Giuliângeli Castro. Joahann Wolfgang Von Goethe e a ciência: relações entre biologia e física. [Johann Wolfgang von Goethe and science: relations between biology andPhysics] 2019. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, FFCLRP, USP, CNPq, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • João Vitor Gonçalves. O cinema como estratégia pedagógica para abordar história e natureza da física moderna. [Cinema as a pedagogical strategy for approaching history and nature of modernPhysics] 2019. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Leonardo Domingos dos Santos. Roteiro Audiovisual Educacional Adaptado de Textos de Episódios Históricos: Um Estudo Metodológico. [Audio-visual Educational Script adapted from Texts of Historical Episodes: an Methodological Study] 2019. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Fernando de Jesus Guilger. História da Alquimia no Ensino: Caminhos para introdução de aspectos da Natureza da Ciência. [History of Alchemy in Education: Paths to introduction of Nature of Science Features] 2016. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Flaviston Ferreira Pires. Estética e simetria na física na formação de professores: uma comparação entre a formulação das leis de Newton em uma perspectiva histórica e alguns livros usados na formação de professores. [Aesthetics and symmetry inPhysics in teacher training: a comparison between the formulation of Newton’s laws in a historical perspective and some books used in teacher training] 2016. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Bruno Kaninski Milleu. A emergência da Biologia Molecular no Instituto de Biociências da USP, segundo depoimento de alguns professores. [The emergence of Molecular Biology at the Institute of Biosciences of USP, according to the testimony of some professors] 2015. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Carolina Perozzi Guedes de Azevedo. Aprendizagem de alunos do Ensino Fundamental I sobre conteúdos científicos, metacientíficos e hsitóricos, a partir de sequência didática baseada em episódios da história da biologia. [Learning of elementary students on scientific, meta-scientific, and historical contents, with a teaching and learning sequence based on episodes in the history of biology. Research in Biology, Institute of Biosciences, University of São Paulo.]  2015. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Eder Souza. Ensino de física nos anos iniciais do ensino fundamental: uma proposta de ensino por investigação. [Physics teaching in the first years of elementary school: a proposal of inquiry learning] 2015. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • César Cardoso. Ensino de Física na Escola Básica: Abordando a História da Ciência no Brasil. [Physics Education in the Basic School: Approaching the History of Science in Brazil] 2015. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Francisco Aparecido Cardeira. O Uso do Gás de Hidrogênio dos Aerostatos aos Ônibus da EMTU/SP e sua Contribuição ao Ensino de Ciências. [Airships and hydrogen gas uses in the transport of people in historical and social perspectives] 2015. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Matheus Luciano Duarte Cardoso. A teoria para a progressão dos animais de Lamarck: uma abordagem socio-histórica para a sala e aula. [Lamarck’s theory of animal progression: a socio-historical approach] 2014. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Cirilo Rodrigo de Aniz Pereira. Vulnerabilidade Acadêmica: o ponto de vista do vulnerável. [Academic vulnerability: the point of view of the vulnerable] 2014. Undergraduate Thesis, Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Carlos Eduardo Monteiro Rodrigues. Relógio Solar: Integração de conteúdos de Física a partir da construção de Relógios de Sol. [Sundial: Integration ofPhysics contents from the construction of Sundials] 2014. Undergraduate Thesis, Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.
  • Danielle Beatriz de Sousa Borges. A História da Ciência no Ensino Médio por meio de uma linha do tempo. [The History of Science in the High School through a timeline] 2013. Undergraduate Thesis, Physics, UFTM, under the supervision of Breno Arsioli Moura.
  • Guilherme Stagni. O estudo da digestão humana no Ensino Médio: uma proposta de sequência didática envolvendo experimentos de Lazzaro Spallanzani. [The study of human digestion in High School: a proposal of a didactic sequence involving experiments of Lazzaro Spallanzani] 2013. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • João Paulo Ferraro Turano de Araujo. Motivação no Ensino de Ciências: investigando as potencialidades da replicação histórica das observações de Robert Hooke 1635-1703. [Motivation in Science Teaching: investigating the potential of the historical replication of the observations of Robert Hooke (1635-1703).] 2013. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Lucas de Aquino Moreira. Replicação de experimento de Darwin sobre a dispersão de sementes e a motivação dos alunos para o ensino de ciências. [Replicating Darwin’s experiment on the dispersion of seed and students motivation for science education] 2013. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Anderson de Castro Teixeira. Além da imaginação: contos de ficção científica no Ensino de Física. [Beyond imagination: science-fiction tales inPhysics teaching ] 2013. Undergraduate Thesis, Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.
  • Julio Valim. Taxonomia filogenética nos livros didáticos do ensino médio. [Phylogenetic taxonomy in high school textbooks. Research in Biology] 2012. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, IB-USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Fernanda Silva Lacerda Pinto. Avaliação de narrativas de episódio histórico em livro didático. [Evaluation of narratives on historical episodes in textbooks] 2012. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Livia Camargos Cruz. A Astronomia de Johannes de Sacrobosco: um estudo dos Climas no século XVI. [The Astronomy of Johannes de Sacrobosco: a study of climates in the 16th century] 2012. Undergraduate Thesis, Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.
  • Guilherme Espósito Querelli. Física e Astronomia em Aristóteles: um estudo a respeito do Meteorologica. [Physics and Astronomy in Aristotle: a study on Meteorologica]  2012. Undergraduate Thesis, Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.
  • Valquíria Gimarães Pereira. As leis de Newton: uma abordagem histórica na sala de aula. [Newton’s law: an historical approach in the classroom]  2011. Undergraduate Thesis, Physics, UNIFAL, under the supervision of Breno Arsioli Moura.
  • Vera Maria Moraes Nery. Uma proposta para trabalhar experimentalmente a constante de Planck no Ensino Médio. [A proposal for working the Planck constant experimentally in the High School.] 2010. Undergraduate Thesis, Physics, UNIFAL, under the supervision of Breno Arsioli Moura.
  • Carla Maria Espíndola Martins. Análise das características da aprendizagem em astronomia dos alunos ingressantes no curso de Física-Licenciatura da Unifal. [Analysis of the astronomy learning features in incoming students in thePhysics-Licentiate course in Unifal] 2010. Undergraduate Thesis, Physics, UNIFAL, under the supervision of Breno Arsioli Moura.
  • Allan Johnes Ferreira de Almeida. Disponibilização de um interferômetro de Michelson-Morley. [Availability of a Michelson-Morley interferometer] 2010. Undergraduate Thesis, Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.
  • Gabriel Veneziano Bronzoni. Luz e Cores: uma revisão bibliográfica do livro I, Parte I, do Óptica e uma análise comparativa das concepções de Newton e Hooke. [Light and Colors: a bibliographical revision of Optics Book I, Part I and a comparative analysis of Newton’s and Hooke’s conceptions.]  2010. Undergraduate Thesis, Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.
  • João Felipe Ginefra Toni. A concepção de J. W. von Goethe sobre a flor: uma contribuição da história da biologia ao ensino. [The conception of J. W. von Goethe on the flower: a contribution of the history of biology to teaching] 2009. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Fabricio Barbosa Bittencourt. Análise de inclusão da história da genética em livros didáticos selecionados pelo PNLD. [ Analysis of the inclusion of the history of genetics in textbooks selected by PNLD.] 2009. Undergraduate Thesis, Biological Sciences, USP, under the supervision of Maria Elice de Brzezinski Prestes.
  • Fábio Augusto Toratti de Paula. O planetário como sala de aula: professores e alunos criando suas próprias apresentações. [Planetary as classroom: teachers and students creating their own presentations]  2008. Undergraduate Thesis, Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.
  • Sung Woo Choi. Deus e a Física: Deus joga dados? A resposta de Einstein e outros. [God andPhysics: does God play dice? Einstein’s answer and others] 2001. Undergraduate Thesis, Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.

Topo ↑

UNDERGRADUATE RESEARCH

  • Aurélio Bianco Pena. “Um estudo histórico sobre a construção da teoria da informação “. [A historical study on the construction of Information theory.] 2020. Undergraduate Research, Physics, USP, CNPq, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Arthur Couto Rosa Dutra de Oliveira. “Concepções epistemológicas sobre a relação entre Physics e matemática de estudantes de graduação “. [Epistemological conceptions on the relation between Physics and Mathematics on undergraduate students.] 2019. Undergraduate Research, Physics, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Pedro Espindola Giuliângeli de Castro. “As Contribuições De Goethe Para A Ciência Das Cores E Suas Relações Com A Botânica “. [The Contributions of Goethe to the Science of Colors and Its Relations with Botany.] 2019. Undergraduate Research, Biological Science, FFCLRP, USP, CNPq, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Guilherme Garcia Costa da Silva. “Implicações da domesticação para o processo evolutivo: os experimentos de Dmitri Belyaev com a raposa prateada “. [Implications of the domestication on the evolutionary process: the experiments of Dmitri Belyaev with the silvery fox.] 2017. Undergraduate Research, Biological Science, FFCLRP, USP, CNPq, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Flavia Crivelari Fassis. “A iconografia da melancolia no século XVII: as relações entre arte e ciência em Charles Le Brun “. [The iconography of melancholy in the 17th Century: the relations between Arts and Science in Charles Le Brun.] 2017. Undergraduate Research, Biological Science, FFCLRP, USP, FAPESP, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Larissa Nunes Durigan. “O desenvolvimento do conceito de gene (1900-1926): uma contribuição histórica para o ensino de genética “. [The development of the concept of Gene (1900-1926): a historical contribution to the teaching of genetics.] 2017. Undergraduate Research, Biological Science, FFCLRP, USP, CNPq, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Adriana Cristina Galis. “A relação entre Ciência e Fé no pensamento de Galileu Galilei: um estudo crítico de suas cartas entre 1613 e 1615 “. [The relation between Science and Faith in the mindset of Galileu Galilei: a critical study of his letters between 1613 and 1615.] 2016. Undergraduate Research, Science and Humanities, UFABC, UFABC, under the supervision of Breno Arsioli Moura.
  • Iratã Lisboa. “A Sala Solar como fonte de experiências científico-artísticas “. [The Solar Room as a source of scientific-artistic experiences.] 2016. Undergraduate Research, Teaching degree in Exact Sciences, USP, CNPq, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Gabriel Sevilha. “As Contribuições De Willi Hennig Para A Sistemática Filogenética: Um Estudo De Caso “. [The Contributions of Willi Hennig to the Phylogenetic System: A Case Study.]  2016. Undergraduate Research, Biological Science, FFCLRP, USP, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Emerson Vinicius Rafael da Silva. “Michael Faraday e as Forças da Matéria: uma análise da divulgação científica no século XIX “. [Michael Faraday and the Forces of Matter: an analysis of the scientific dissemination on the 19th Century.] 2015. Undergraduate Research, Science and Technology, UFABC, CNPq, under the supervision of Breno Arsioli Moura.
  • Ciro Thadeu Tomazella Ferreira. “Linhas de força: análise de seus diferentes significados no Experimental Researches in Electricity de Faraday “. [Lines of force: analysis of its different meanings in Faraday’s Experimental Researches in Electricity.] 2015. Undergraduate Research, Physics, USP, CNPq, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Carlos Talarico. “As Críticas De Morgan À Seleção Natural: 1903-1916 “. [Morgan’s critics to the Natural Selection: 1903-1916.] 2015. Undergraduate Research, Biological Science, FFCLRP, USP, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Defferson Rodrigues Martins das Neves. “Experimentos históricos e o Ensino de Ciências: Thomson e a Relação Carga/Massa do Elétron “. [Historical Experiments and Science Teaching: Thomson and the Ratio Charge/Mass of the Electron.] 2015. Undergraduate Research, Teaching degree in Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Thatyusce Bonfim Gomes. “As ideias sobre eletricidade de Benjamin Franklin: uma tradução comentada de duas cartas a Peter Collinson em 1747 “. [Benjamin Franklin’s ideas on Electricity: a commented translation of two letters to Peter Collinson in 1747.] 2014. Undergraduate Research, Physics, UFABC, FAPESP, under the supervision of Breno Arsioli Moura.
  • José Guilherme Licio. “As dimensões epistêmica e pedagógica do conhecimento científico: investigando uma parceria entre ensino formal e não formal “. [The epistemological and pedagogical dimensions of scientific knowledge: investigating a partnership between formal and non-formal teaching.] 2014. Undergraduate Research, Physics, USP, CNPq, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Ciro Thadeu Tomazella Ferreira. “As linhas de força de Faraday: subsídios para o estudo do debate realismo/antirrealismo na formação de bacharéis em Physics “. [Faraday’s lines of force: subsidies for the study of the debate realism/anti-realism in the formation of bachelors in Physics.] 2014. Undergraduate Research, Physics, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Pedro Espindola Giuliângeli de Castro. “Contribuições de Goethe para a botânica: a teoria da metamorfose das plantas “. [Goethe’s Contributions to Botany: the theory of plants metamorphosis.] 2014. Undergraduate Research, Biological Science, FFCLRP, USP, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Tiago do Amaral Moraes. “A teoria de Lamarck: uma contribuição histórica para o ensino de evolução “. [The theory of Lamarck: a historical contribution to the teaching of evolution. ] 2014. Undergraduate Research, Biological Science, FFCLRP, USP, CNPq, under the supervision of Lilian Al-Chueyr Pereira Martins.
  • Fernando de Jesus Guilger. “A História da Alquimia no ensino: reflexões sobre pseudohistória e visões equivocadas de Ciência “. [The History of Alchemy in education: reflexions on pseudohistory and wrong conceptions of Science.] 2014. Undergraduate Research, Teaching degree in Physics, UNIFESP, , under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Ciro Thadeu Tomazella Ferreira. “As linhas de força de Faraday: subsídios para o estudo do debate “. [Faraday’s lines of force: subsidies for the debate.] 2013. Undergraduate Research, Physics, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • César Rogério Cardoso. “História da Ferrovia Santos Jundiaí no século XIX e o Ensino de Physics “. [History of the Santos Jundiaí railway in the 19th Century and the teaching of Physics.] 2013. Undergraduate Research, Teaching degree in Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Henrique Cury Boaro. “Aprendizagem da Matemática: construindo um caminho para uma aplicação social “. [Mathematics Learning: Building a Path to Social Application.] 2013. Undergraduate Research, Teaching degree in Natural Sciences, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Angélica Cristina Porra. “O ensino de tópicos de Physics moderna em uma parceria entre Centro de Ciências e Escola “. [The teaching of modern Physics topics in a partnership between Center of Sciences and School.] 2012. Undergraduate Research, Teaching degree in Exact Sciences, USP, FAPESP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Angélica Cristina Porra. “Natureza da Ciência:concepções de licenciados em Ciências Exatas “. [Nature of Science: conceptions of licensees in Exact Sciences.] 2012. Undergraduate Research, Teaching degree in Exact Sciences, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Guilherme Weber Sampaio de Melo. “Elaborando subsídios para discutir a Natureza da Ciência através do estudo de episódios relacionados à História do Vácuo e da Pressão “. [Elaborating subsidies to discuss the Nature of Science through the study of episodes related to the History of Vacuum and Pressure.] 2012. Undergraduate Research, Physics, UFRN, CNPq, under the supervision of Juliana Mesquita Hidalgo Ferreira.
  • Ana Katarina Soares Pereira. “A história e filosofia das ciências na educação científica: a conservação da energia e o desenvolvimento da termodinâmica “. [The history and philosophy of the Sciences in scientific education: the conservation of energy and the development of thermodynamics.] 2012. Undergraduate Research, Teaching degree in Physics, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Matheus Cardoso. “Contribuições da teoria evolucionista de Lamarck para a ciência: utilizando a história da biologia no ensino “. [Contributions of Lamarck’s evolutionary theory to the Science: using the history of Biology in education.] 2012. Undergraduate Research, Teaching degree in Biology, UNIFESP, under the supervision of Thaís Cyrino de Mello Forato.
  • Jane Cláudia da Silva. “A Natureza da Ciência na Universidade Federal do Rio Grande do Norte: construindo e aplicando instrumentos de avaliação adequados a esse particular universo “. [The Nature of Science in the Federal University of Rio Grande do Norte: building and applying adequate evaluation tools in this particular context.] 2011. Undergraduate Research, Physics, UFRN, CNPq, under the supervision of Juliana Mesquita Hidalgo Ferreira.
  • Livia Camargos Cruz. “O Ensino da Astronomia por meio de oficinas, experimentos interativos e atividades lúdicas “. [The teaching of Astronomy via workshops, interactive experiments, and playful activities.] 2010. Undergraduate Research, Physics, PUC-SP, CNPq, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.
  • Anita Domingues Queiroz. “Natureza da ciência: concepções de licenciandos em Ciências Exatas “. [Nature of Science: conceptions of licensees in Exact Sciences.] 2009. Undergraduate Research, Teaching degree in Exact Sciences, USP, FAPESP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Eric Pereira Moreira. “Contribuindo com a construção e validação de um instrumento para avaliar aspectos da Natureza da Ciência na UFRN “. [Contributing with the construction and validation of an instrument to evaluate aspects of the Nature of Science in UFRN.] 2009. Undergraduate Research, UFRN, under the supervision of Juliana Mesquita Hidalgo Ferreira.
  • Anita Domingues Queiroz. “A pesquisa em ensino de Physics no Brasil: conquistas e perspectivas “. [The research in education of Physics in Brazil: achievements and perspectives.] 2008. Undergraduate Research, Teaching degree in Exact Sciences, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Alexandre Bagdonas. “Discutindo a natureza da ciência a partir de episódios da história da cosmologia “. [Discussing the Nature of Science from episodes on the History of Cosmology.] 2008. Undergraduate Research, USP, FAPESP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Pedro Donizete Colombo Júnior. “Ensino de Physics em museus de ciência: a percepção da força gravitacional na ?Casa Maluca “. [Teaching Physics in Science museums: the perception of the gravitational force in the Crazy House.] 2007. Undergraduate Research, USP, CNPq, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Natasha de Campos Cerboncini. “A influência do atomismo antigo na Revolução Científica do século XVII” “. [The influence of ancient atomism in the Scientific Revolution of the 17th Century.] 2007. Undergraduate Research, Physics, UNICAMP, FAPESP, under the supervision of Roberto de Andrade Martins.
  • Breno Arsionli Moura. “Um estudo crítico do livro II do Opticks de Isaac Newton “. [A critical study of book II of Isaac Newton’s Opticks.] 2006. Undergraduate Research, Physics, UNICAMP, FAPESP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Ana Carolina Alves Pimentel. “As interações elétricas no século XVIII: um estudo crítico da obra de Benjamin Franklin “. [The electrical interactions of the 18th Century: a critical study of Benjamin Franklin’s work.] 2006. Undergraduate Research, Teaching degree in Exact Sciences, USP, FAPESP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Pedro Donizete Colombo Júnior. “Alfabetização científica em Centros de Ciências: o caso CDA-USP “. [Scientific literacy in Science Centers: the case of CDA-USP.] 2006. Undergraduate Research, Teaching degree in Exact Sciences, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Welton Antonio Gomes. “A natureza da ciência: concepções de estudantes universitários de Physics “. [The nature of Science: university students’ conceptions of Physics.]  2005. Undergraduate Research, Physics, USP, under the supervision of Cibelle Celestino Silva.
  • Bruno Sinopoli de Menezes. “Criação de um protótipo de um kit de ensino de Astronomia para uso no Ensino Médio e Ensino Fundamental “. [Creation of a prototype of an Astronomy teaching toolkit for High and Elementary Schools.] 2004. Undergraduate Researchc Physics, PUC-SP, under the supervision of Walmir Thomazi Cardoso.

Topo ↑